KOKO MOJO RECORDS # 66 – SOUTHERN BRED VOL. 16: LOUISIANA & NEW ORLEANS R&B ROCKERS

Artiest info
Website
facebook

Rhythm and Blues (R&B) is de verzamelnaam voor de muziek van zwarten in de VS tijdens de jaren 1940/1950, waaruit later de doo-wop en rockmuziek is ontstaan. R&B is een begrip dat werd geïntroduceerd door het Amerikaans weekblad voor de muziekindustrie Billboard Magazine. Het blad werd 126 jaar geleden (in 1894 door William Donaldson & James Hennegan) opgericht als Billboard Advertising en wou het begrip “race music”, dat aanstootgevend werd bevonden, vervangen. Uit een allegaartje van uiteenlopende muziekgenres als gospel, boogiewoogie, jazz en blues ontwikkelde zich een nieuw soort van dansbare muziek, die eerst met het racistische begrip "race music" werd omschreven. De typische instrumenten van het genre waren de trompet, de saxofoon en de elektrische gitaar. Als dansmuziek loste de R&B de swing af. De belangrijkste vertegenwoordigers van het genre waren aanvankelijk T-Bone Walker, Muddy Waters en B.B. King. Zij werden opgevolgd door meer door de gospel beïnvloede musici als Aretha Franklin, Ray Charles en Wilson Pickett of door meer naar de rock 'n' roll neigende musici als Fats Domino en Chuck Berry.

To make people DANCE and ENJOY!!...

Koko-Mojo Records maakt deel uit van Rockstar Records Limited (een divisie van de Rockstar Records label group) en is gevestigd in Cork, IE. Lang voordat deze markt werd overspoeld door goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond Rockstar Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit, hun “killer- NO-filler” ideologie.

Het doel van Koko-Mojo Records is heel simpel: dansbare muziek uit de jaren 1950 -onder de noemer Blues/R&B- op vinyl uitbrengen! Hun compilaties zijn samengesteld door dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen!

Koko-Mojo’s doelstelling om iedereen aan het dansen te krijgen “From Argentina via Los Angeles to Ireland from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”, geldt ook voor de R&B compilaties die ze o.a. uitbrengen als “the mojo man special”, waarbij opgemerkt dient te worden dat er een verschil is tussen de originele R&B (een term die uit de jaren 1940 stamt en die staat voor stevige, rauwe muziek) en de hedendaagse (een genre dat er wel wat van wegheeft, maar dat over het algemeen veel zoetsappiger is).

“SOUTHERN BRED VOL. 16: LOUISIANA & NEW ORLEANS R&B ROCKERS”

‘Southern Bred Vol. 16 – Louisiana & New Orleans R&B Rockers’ (KMCD #66) exploreert verder het midden van de jaren 1950 en nodigt de luisteraars uit, om tijdens iedere “Deacon’s Party” te rock-and-rollen en te strollen. De R&B artiesten zorgen hier voor contrasterende dansritmes die iedereen zullen boeien. Merle Calvin Spears, ik weet niet zoveel over hem, maar hij opent het feestje enthousiast met een swingende portie doo-wop, “Doing the Rock and Roll”. Van gitarist en songwriter Rudy Green kennen er enkelen zeker zijn “Juici Fruit” en “Teeny Weeny Baby”. Dat hij ook een van die niet te stoppen rockers is, blijkt ook uit “Meet Me Baby”. Net ontdekt, maar wat voor een! Een top opname uit 1952 vanRoy “Baldhead” Byrd, “Rockin' with Fes”. In de versie van Professor Longhair klinkt dit zo.... De man met de eeuwige glimlach en de grote hoed, Clarence “Gatemouth” Brown (1924-2005) was een Amerikaanse multi-instrumentalist (gitaar, viool, bas, drums, mandoline, altviool, mondharmonica) en zanger, die zijn bijnaam "Gatemouth" kreeg van een middelbare schoolleraar die zei dat Brown een "stem als een poort" had. Hoewel hij buitengewoon invloedrijk is geweest in blues fiddle- en Texas’ blues kringen (hij won zelfs in 1982 een Grammy Award voor “Best Traditional Blues Album” voor zijn album ‘Alright Again!’), is zijn muziek zoals hier in “Baby Take It Easy” een eclectische mix van blues, cajun, country, R&B, jazz en meer. Earl Silas Johnson IV, bekend als Earl King, kwamen we op eerdere Koko-Mojo releases al tegen. Hij was een Amerikaanse zanger, gitarist en songwriter, die het meest actief was in blues muziek. Als componist van blues normen als "Come On" en "Big Chief" was hij ook een belangrijke figuur in de New Orleans’ R&B. Op zijn “Everybody's Carried Away” uit 1959, staat een mooi solo van het orkest. De volgende bekende is Huey “Piano” Smith & His Rhythm Aces en op het refrein van zijn “Little Liza Jane” ga je zeker meezingen. Richard Berry zingt zich uit op “In a Real Big Way”, Clifton “the King of Zydeco” Chenier doet het accordeon spelend met de ogen dicht op “The Big Wheel” en Clarence W. Samuels the Blazer’s zonder versprekingen op “Slippity”. De nu 89-jarige Lenny LaCour was als producer, songwriter en performer vooral actief van midden jaren 1950 tot midden jaren 1970. Hij is vooral bekend als producer van de belangrijkste opnames van zangeres Harvey Scales. Zelf nam hij “Rockin' Rosalie” op. Dans je ook de stroll? In de rij dan en doe het op Donnie Elbert’s “Let's Do the Stroll”. Is ze op deze release de éérste vrouw? En wat voor een! Linda Hopkins -in 1992 stond ze naast The Staple Singers op de affiche van Misjel Daniels’ Blues Peer- was (1924-2017) een Tony-winnende Amerikaanse actrice en blues- en gospelzanger. Ze nam klassieke, traditionele en urban blues op en speelde R&B en soul, jazz en show muziek. Hier doet ze naast “My Loving Baby” ook de afsluiter “Shiver and Shake”. John (Mac) Rebennack aka Dr. John the Night Tripper schreef “Come On” en van Johnny Adams with the Gondoliers is de versie op deze compilatie. Lekker gitaarwerk met prima zang kan je horen op “Cool Kind Lover” van Jessie Thomas. Een van de zeldzame Excello 45’s is er een van Clarence Samuels, een man die, gezien zijn opvallende talent, te weinig uitbracht. Luister naar zijn waanzinnige gitaarspel op “Got No Place to Call My Own” en als je het nummer ergens tegenkomt, luister dan zeker ook eens naar "Chicken Head Woman", waarin hij een troosteloze kip nabootst die op zoek is naar maïs. Nog een regelmatige Koko-Mojo artiest is Champion Jack Dupree. Op zijn “Deacon's Party” speelde ik al in in mijn intro van ‘Southern Bred Vol. 16’. De rij met oude “gekenden” blijft lang, want er is ook nog harmonica fenomeen Little Walter met “Teenage Beat” en Eddie Lang met “Easy Rockin'”. Ik neem nog even tijd voor Classie Ballou & His Tempo Kings Orchestra tijdens “D-I-R-T-Y D-E-A-L”, de tweede klasse dame hier in het rijtje.

KMCD 66: ‘Southern Bred Vol. 16: Louisiana & New Orleans R&B Rockers’ is een compilatiealbum met (opnieuw) 28 originele nummers uit midden jaren 1950 die staan voor swing en vooral stevige, rauwe en lekker swingende R&R. Het album archiveert een deel van de muziekgeschiedenis van vooral zwarte muzikanten in Amerika, dat de basis is van wat nu wereldwijd vele muzikanten aanvuurt om te spelen en vele muziekliefhebbers boeit…” (ESC for Rootstime.be)

Eric Schuurmans